La serra des Canal de ses Figueres

Mapa de l'excursió: La serra des Canal de ses Figueres
© Vicenç Sastre

Itinerari autoguiat. Per fer aquest recorregut, heu de dirigir-vos a l’oficina d’informació per sol·licitar el servei de guies i per informar-vos dels horaris i de la disponibilitat de guies.
Duració aproximada: 2,5 hores
Dificultat: **oo
Distància del recorregut: 8,5 km

Començarem la caminada vorejant el port, per arribar a sa Platgeta i endinsar-nos a l'interior de l’illa en direcció al celler. En haver passat els sementers de sa Platgeta, agafarem un camí de la dreta que ens durà al canal de ses Figueres, una petita vall encaixada entre els cims del penyal Blanc i la serra del canal de ses Figueres. Al començament veurem un conjunt de figueres, per passar cap a una àrea de vegetació típica de garriga i arribar a un pinar.

L’únic element etnogràfic que trobarem en aquest tram de l’excursió és un pou, l’aigua del qual era utilitzada per abeurar el bestiar.

Després d'un pendent fort, arribarem a un indret des d'on tendrem una vista impressionant. Continuarem fins a un mirador des d’on veurem el far de l’Enciola i els illots dels Estells.

Durant el camí tendrem, a la dreta, el canal de s’Aigua, un torrent que durant l’hivern, quan plou bastant, duu aigua; a l'altra banda, tenim vistes del port i, durant un tram del recorregut, ses Quatre Quarterades, una antiga zona de conreu de vinya. Just devora hi ha Cas Garriguer.

Gran part d’aquesta serra és coberta d'una garriga baixa i densa, en la qual predominen el xiprell, el romaní i l’estepa llimonenca. Si feim l’excursió per primavera, podrem trobar florida la canyaferla, que fa una inflorescència groga que pot arribar als dos metres d’altària.

S'Estel des Coll. © Abraham Calero.
S'Estel des Coll.
© Abraham Calero.
L'illa de ses Bledes i l'illot de l'Olló. © Abraham Calero.
L'illa de ses Bledes i l'illot de l'Olló.

Des d’aquí i en direcció SE veurem un extrem de l’illot Imperial i, en direcció NE, l’illot de ses Bledes, que deu el seu nom a una varietat de bleda silvestre; també s’hi fa l’alfals marí, que només es troba a les Columbretes i en alguns illots de Cabrera. Més cap al nord, podem veure la badia de l’Olla, part de la península del cap Ventós i els illots del nord.

Seguim el darrer tram de la serra per arribar al creuer de camins de na Bellamirada. Emprendrem el camí de baixada a mà esquerra. Es tracta d’una pista amb bastant de pendent al principi. A mesura que baixem, veurem el jardí botànic, el celler i el forn de calç de Can Feliu, a més de la badia del port. En arribar a baix, el camí passa per davant les cases i l’hort de sa Font o de Can Feliu.

Ja només ens quedarà desfer el camí que hem agafat al principi, fins a arribar al port.